سومین نسخه آلفا (آزمایشی) از خانواده Ubuntu 8.04 موسوم به Hardy Heron منتشر شد. این نسخه دارای ویژگیهایی نظیر محیط X.Org 7.3، هسته 2.6.24 که حاوی تعداد زیادی بهینه سازی میباشد، سیستم صوتی PulseAudio، دومین نسخه بتای فایرفاکس ۳ که دارای هماهنگی بسیار بهتری با سیستم است، اصلاحاتی در PolicyKit و... میباشد.
هزینههای انتقال پهنای باند به داخل کشور و تقسیم آن در کل کشور توجیهی برای قیمت پهنای باند است و نمیتوان منکر این هزینهها بود اما با توجه به قیمتهای کشورهای دیگر بهنظر نمیرسد سطح چنین هزینههایی در این حد بالا باشد. با یک جستوجوی کوتاه در سایتهای اینترنتی میتوان به قیمت اینترنت پرسرعت (ADSL) در کشورهای اطراف دست یافت.
بهعنوان مثال AwalNet سرویسدهندهای در عربستان است که که کاربرانش اینترنت با سرعت 64K را با قیمت ماهانه حدود 14 هزار تومان در اختیار دارند و برای سرعت 4M کافی است ماهانه 315 هزار تومان بپردازند. البته هر دو این سرویسها به همراه یک ماه استفاده رایگان عرضه میشوند. سرویسدهنده اتصالات در امارات سرعت 256K را با قیمت ماهانه 26 هزار تومان ارائه میدهد و برای سرعت 2M کاربرانش ماهی 90 هزار تومان میپردازند.
کاربران مصری شرکت Soficom یا EGYNET برای همین سرعتها به ترتیب 16 هزار تومان و 90 هزار تومان پرداخت میکنند. در ترکیه کاربران با پرداخت ماهی12 هزار تومان به اینترنت با سرعت یک مگ دسترسی دارند و برای سرعت 4 مگ کافی است ماهانه حدود 59 هزار تومان به سرویسدهنده Smile بپردازند. در ایران اما قیمتها متفاوت است، کافی است به سایت چند ISP مراجعه کنید تا متوجه شوید مثلا قیمت یک سرویس256K در ایران بین 45 تا 49 هزار تومان است که تقریبا 2 برابر امارات، 3 برابر مصر و 12 برابر ترکیه است!
چنین مقایسههایی است که کارشناسان را به این باور میرساند که اگر دولت قصد دارد میزان دسترسی به اینترنت در کشور را بالا ببرد، شاید سادهترین راه حل، کاهش هزینههای پهنای باند باشد، چراکه در حال حاضر شرکت فناوری اطلاعات بهعنوان بزرگترین فراهم کننده پهنای باند کشور، یک شرکت کاملا دولتی است.
بنابراین ممکن است بتوان به سادگی با تعیین حاشیه سود 20درصد برای این شرکت، قیمت پهنای باند اینترنتی را تا حد زیادی کاهش داد. خرید پهنای باند از خارج با قیمت و کیفیت بهتر توسط بخش خصوصی و تحویل آن به دولت در نقاط مرزی، پیشنهاد دیگری است که از سوی کارشناسان مطرح میشود و امید میرود سبب ارزان شدن قیمت اینترنت شود.
شرکت مخابرات جایگزین واسطهها
مسئله مهم دیگری که در هزینه نهایی اینترنت برای کاربر نهایی تاثیر گذار است هزینه بالای پخش است. گفته میشود که در حال حاضر بیشتر از 40درصد هزینه اینترنت به جیب عاملان پخش می رود که این رقم بسیار بالایی است. با راهاندازی سرویس IN در تهران بهعنوان بزرگترین بازار مشترکان اینترنتی، امید میرفت که دست واسطهها از این بازار کوتاه شده و از قیمت اینترنت کاسته شود، اما متأسفانه حالا شرکت مخابرات استان تهران، جای واسطهها را گرفته و حدود 30 درصد از هزینههای دریافتی را بابت ارائه سرویس هوشمند از ISPها دریافت میکند!
به این ترتیب اکنون قیمت یک ساعت اینترنت پر سرعت از طریق شبکه هوشمند، ساعتی 300 تومان است که این هزینه تفاوت چندانی با قیمتهای موجود در بازار ندارد در حالی که دولت باید هنگامی کهچنین سرویسهایی را به مردم ارائه میدهد شرایط بهتر با قیمت ارزانتر را در اختیار آنها قرار دهد. این درحالی است که به گفته مدیران بسیاری از ISPها شرکت مخابرات درآمد شرکتهای خدمات اینترنتی را بعد از 3 یا 4ماه بهحساب آنها واریز میکند که با احتساب این دیرکرد در واقع ۴۰درصد از این درآمدها به نفع شرکت مخابرات تمام میشود.
دولت قیمت اینترنت را اقتصادی کند
بهرغم اینکه پهنای باند – ارتباط اینترنتی- کشور در سالهای اخیر رشد قابل ملاحظهای داشته، با این وصف ایران در بین کشورهای هدف در چشمانداز از لحاظ ضریب نفوذ اینترنت در جایگاه نامناسبی – رتبه دهم – قرار گرفته است. این را گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی آبان ماه امسال منتشر کرد، میگوید. در بخشی از این گزارش آمده است: محاسبه ضریب نفوذ اینترنت کشور مستلزم وجود آمار تعداد کاربران است که متأسفانه در کشور ما بهدلیل زمان بر بودن و هزینه بر بودن تهیه آمار، در عرصههای بسیاری از جمله در مورد تعداد کاربران اینترنت اطلاعات دقیق و مطمئنی وجود ندارد و سازمانها و نهادهای مجری فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از روشها و فرمولهای تخمینی غیردقیق، غیرعلمی و بزرگ نمایانه به تخمین تعداد کاربران کشور میپردازند.
در هر حال آخرین گزارشی که از روابطعمومی و بینالملل شرکت مخابرات ایران در دست است، ضریب نفوذ اینترنت در ایران را 16 درصد عنوان میکند و کارشناسان مرکز پژوهشها از لحاظ تعداد کاربر اینترنت در منطقه، ایران را پس از کشورهای ترکیه و پاکستان در رده سوم میدانند و از لحاظ ضریب نفوذ اینترنت کشورها در رده دهم؛ که مسلما این جایگاه مناسب کشور ما نیست.
این مرکز اینترنت را بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات برای دستیابی به توسعه همه جانبه کشورها نامیده و میافزاید: برای مقابله با شکاف دیجیتالی و رشد استفاده از اینترنت در کشورهای در حال توسعه و بهخصوص کشور ما، فراهم کردن زیر ساختهای دسترسی به اینترنت، فرهنگسازی، آموزش و اقتصادی کردن قیمت اینترنت از وظایف مهم دولت به شمار میرود.
شرکت سازگارارقام سمینار زمستانی خود را در شهر شیراز و با حضور چشمگیر فعالان انفورماتیک آن شهر برگزار کرد.
در خلال این سمینار که در دو بخش دولتی و خصوصی و با هدف معرفی کردن محصولات سازگار ارقام و ارائه راهکارهای نوین برگزار شده بود، خبر از ورود مادربردهای جدید Elite Group و همچنین کارت گرافیک جدید XFX به بازار ایران داده شد.
عباس گنج خانی از بخش R&D شرکت سازگار ارقام با معرفی آخرین پردازندههای گرافیکی ارائه شده توسط Nvidia ،جدیدترین کارتهای گرافیک XFX که مبتنی بر این چیپستها میباشند را مورد بررسی قرار داد.
در ادامه این سمینار بهروز اصلاحی مدیر تبلیغات سازگار ارقام با اشاره به این موضوع که طی 10 سال گذشته 100 کمپانی در زمینه تولید مادربرد فعالیت داشته و هم اکنون تعداد تولیدکنندگان مطرح به 4 شرکت رسیده است گفت: طی 10 سال گذشته، پیشرفت پرشتاب ارائه تکنولوژیهای جدید و تغییر سریع المانهای اصلی تولید مادربرد باعث شد تا شرکتهای تولیدکننده مادربرد در صدد ادغام با یکدیگر برآیند تا بتوانند از یک سو جوابگوی بازار مصرف باشند و از سوی دیگر بتوانند خود را به پشتوانه گروهی بزرگتر با این سرعت شتابدار تکنولوژی وفق دهند. از این روی در حال حاضر تنها 4 شرکت اصلی در زمینه تولید مادربرد فعالیت میکنند.
در ادامه اصلاحی به معرفیS&P پرداخت و با شمردن 2500 عضو این موسسه آن را بزرگترین شبکه فروش صنعت انفورماتیک معرفی کرد. او همچنین با اشاره به آخرین اخبار درج شده در سایت S&P خبر از رشد چشمگیر جایگاه مادربرد Elite Group داد که پس از گیگابایت و ایسوس رتبه سوم را در ایران از لحاظ میزان فروش و حجم درخواست از آن خود کرده است.
در ادامه این سمینار حسین امدادیان از بخش نوتبوک سازگار ارقام با استناد به گزارشات درج شده در سایتهای معتبر جهان، رتبهبندی برترین تولیدکنندگان کامپیوتر اعم از PC و NOTEBOOK بر اساس تعداد تولید و میزان فروش جهانی را چنین عنوان کرد: Hp با 2/19 درصد در صدر قرار دارد و به ترتیبAcer، Dell، Toshiba و Lenovo رتبههای بعدی را در دست دارند.
او همچنین با معرفی پنج مارک تجاری اصلی رم در ایران به طول عمر مفید رمها و تکنولوژیهای به کار رفته در آنها اشاره کرد. گفتنی است اصلیترین پیام ارائه شده در این سمینار به کاربران این بود که در جایی که برای یک PC مبلغی بیش از ششصد هزار تومان هزینه میشود به صرفه است نوتبوک خریداری شود زیرا کارشناسان پیشبینی کردهاند تا سال 2010 نوتبوک جای PC را خواهد گرفت.