بسیج دانشجویی سما رشت

نشریه - اخبار بسیج دانشکده سما رشت

بسیج دانشجویی سما رشت

نشریه - اخبار بسیج دانشکده سما رشت

نمایشگاه بزرگ لوازم مصرفی الکترونیک


CES 2008 برگزار شد
نمایشگاه بزرگ لوازم مصرفی الکترونیک
ندا لهردی- دنیای اقتصاد
معمولا آنچه به مصرف‌کننده مربوط است، با اهمیت و مورد توجه هم هست. درست به همین دلیل هم هست که حضور تکنولوژی در صنعت تولید محصولات مصرفی الکترونیکی، به بازار این محصولات رونق چشمگیری بخشیده است. گرمای بازار لوازم مصرفی الکترونیکی و حجم بالای تقاضای کاربرانش در سال‌های اخیر بهانه برپایی نمایشگاه‌های مختلفی در این زمینه بوده است. در این میان اما نمایشگاه بین‌المللی CES(اConsumer Electronics show) بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد در صنعت طراحی و تولید لوازم مصرفی الکترونیکی به حساب می‌آید. این نمایشگاه هر سال در اولین ماه سال نو میلادی برگزار می‌شود.

CES که از طرف انجمن لوازم الکترونیکی مصرفی ایالات متحده حمایت و برگزار می‌شود، هر سال بازدیدکنندگان زیادی را از سرتاسر جهان برای تماشا و آشنایی با جدیدترین محصولات تولید شده در این زمینه به ایالت لاس‌وگاس می‌کشاند. اما این نمایشگاه که به عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌ها در زمینه تکنولوژی شناخته می‌شود، درهای خود را تنها به روی افراد متخصص و دعوت شده باز می‌کند. امسال هم نمایشگاه CES از روز هفتم تا دهم ژانویه برگزار شد. در نمایشگاه امسال طبق آمار اعلام شده، بیش از 20هزار محصول جدید از طرف بیش از 270شرکت مختلف معرفی و به نمایش گذاشته شدند.

CES در گذشته
نمایشگاه CES اولین بار در ماه ژوئن سال 1967 در شهر نیویورک برگزار شد. بعد از آن این نمایشگاه در فاصله سال‌های 1978 تا 1994 به صورت دوسالانه برگزار می‌شد. در واقع از سال 1995 برگزاری نمایشگاه CES به شکل سالانه تغییر پیدا کرد. به این ترتیب هر سال محصولاتی جدید و تازه وارد در این نمایشگاه برای اولین بار معرفی شدند. معروف‌ترین محصولاتی که در نمایشگاه CES سال‌های گذشته معرفی شده‌اند شامل: تلویزیون پلاسمای 102اینچی Samsung در سال 2005، کنسول بازی Xbox شرکت Microsoft در سال 2001، دوربین‌های ضبط ویدئویی دیجیتال (DVR) در سال 1999، تلویزیون‌های با وضوح تصویر بالا (HDTV) در سال 1998، دیسک‌های DVD در سال 1996، سیستم سرگرمی شرکت Nintendo(اNES) در سال 1985 دستگاه‌های CD Player در سال 1981، دوربین‌های فیلمبرداری در سال 1981 و دوربین‌های ضبط فیلم روی نوار کاست (VCR) در سال 1970 هستند.

ده‌ محصول برتر
در میان محصولاتی که در نمایشگاه CES امسال معرفی شدند و تعدادشان از 20 هزار دستگاه هم بالاتر رفت، بعضی محصولات توانستند نظر اغلب بازدیدکنندگان را به خودشان جلب کنند. به این ترتیب 10محصولات برتر نمایشگاه CES امسال را خبرگزاری BBC معرفی کرده است.

SLACKER: این محصول در واقع یک دستگاه پخش چندرسانه‌ای قابل حمل یا PMP است که از ارتباطات مبتنی بر تکنولوژی wi-fi استفاده می‌کند. این دستگاه که به عنوان اولین دستگاه پخش رادیوی قابل حمل شخصی معرفی شده، قابلیت دریافت امواج 40ایستگاه رادیویی مختلف را داشته و امکان ذخیره بیش از 4‌هزار فایل موسیقی را دارد. SLACKER که در سه نسخه 500مگابایتی، 5/1و 4گیگابایتی طراحی و تولید شده، قرار است از اواخر ماه ژانویه ابتدا به بازار ایالات‌متحده
عرضه شود.

GPS هوشمند: این روزها که شرکت‌های تولید‌کننده به دنبال طراحی وتولید دستگاه‌های GPS با قابلیت‌های متنوع هستند، شرکت Dash Navigation محصولی جدید و متفاوت را معرفی کرده است.
این شرکت محصول جدیدش را که یک GPS هوشمند است با نام Dash Express در این نمایشگاه برای اولین بار معرفی کرده است. این GPS باهدف کاهش حجم ترافیک طراحی شده و امکان دریافت لحظه به لحظه اطلاعات مربوط به ترافیک را از همه منابع دارد. Dash Express با استفاده از این اطلاعات و بر اساس سرعت و مکان خودرو، امکان پیدا کردن مسیرهای انحرافی بدون ترافیک، جای پارک و شناسایی مسیرهای احتمالی ترافیک در ساعت‌های آینده را در اختیار کاربرانش می‌گذارد.

کارت‌های حافظه بی‌سیم: شرکتی به نام Eye-Fi کارت‌های حافظه 2گیگابایتی را مبتنی بر تکنولوژی wi-fi طراحی و تولید کرده است که به طور خودکار دوربین عکاسی دیجیتال کاربران را به یک دستگاه بی‌سیم تبدیل می‌کند. به این ترتیب کاربران می‌توانند عکس‌هایشان را به کامپیوترهای شخصی منتقل کرده و یا در وب‌سایت‌های به اشتراک‌گذاری عکس Upload کنند. این شرکت به همین دلیل با وب‌سایت‌هایی مانند Flicekerا، Photobucket، Facebook همکاری می‌کنند. کارت‌های حافظه بی‌سیم در‌حال‌حاضر تنها در بازار ایالات متحده عرضه شده و قرار است تا پایان سال 2008 به بازار کشورهای دیگر هم عرضه شود.

گیتار هوایی: در واقع این گیتار برای سه بازی ویدئویی مخصوص کنسول wii طراحی شده است. این گیتار با باتری‌ کار می‌کند و با قیمت 99/29دلار از اواخر سال 2008 به بازار عرضه خواهد شد.

لپ‌تاپ Eee: این لپ‌تاپ سبک وزن محصول جدید شرکت ASUS است. ظرفیت هارددیسک این لپ‌تاپ 4گیگابایت بوده و سیستم عامل linux روی آن نصب شده است. این لپ‌تاپ با ویندوز XP هم سازگار بوده و در سه‌اندازه 7، 8 و 9 اینچی طراحی و تولید شده است. لپ‌تاپ Eee مجهز به تکنولوژی Wimaxاست که امکان ارتقای قابلیت‌های بی‌سیم آن را افزایش می‌دهد. شرکت Asus در‌حال‌حاضر این لپ‌تاپ را به بازار 70کشور دنیا و با قیمت 999دلار عرضه کرده است.

لباسی برای طرفداران بازی‌های کامپیوتری: شرکت TN یک جلیقه جالب برای کاربران بازی‌های کامپیوتری در نمایشگاه امسال معرفی کرده است. این جلیقه در واقع امکان بازسازی صحنه‌های بازی را در عالم واقعیت به کاربرانش می‌دهد. این محصول به وسیله یک پورت USB به کامپیوترهای شخصی متصل می‌شود و دارای یک کمپرسور سبک برای فرستادن هوا به داخل لایه‌های جلیقه است. این جلیقه در دو مدل مختلف طراحی شده که یکی از آنها برای بازی‌های استراتژیک و جنگی بوده و مدل دیگر برای بازی‌های رانندگی و یا بازی‌های هوایی است. این شرکت همراه با این جلیقه، دستکش، شلوار و یک کلاه ایمنی هم طراحی کرده تا بازیکنان، احساسی طبیعی‌تر را در هنگام بازی تجربه کنند.

نرم‌افزار حذف آگهی‌های تبلیغاتی: معمولا اغلب کاربران برای ضبط مستقیم برنامه‌های تلویزیونی روی کاست‌های ویدیویی، با آگهی‌های تبلیغاتی میان برنامه دچار مشکل می‌شوند. حالا شرکت videoReDo نرم‌افزاری را طراحی کرده که امکان ضبط مستقیم برنامه‌های تلویزیونی روی کامپیوترهای شخصی را داده و به طور خودکار آگهی‌های تبلیغاتی میان برنامه را حذف می‌کند.

روبات‌های اسباب‌بازی: اسباب‌بازی‌ها هم به تدریج با تکنولوژی همراه می‌شوند. شرکت Woowee یکی از تولیدکنندگان اسباب‌بازی است که در CES امسال یک روبات جالب به نام Rovio را معرفی کرده است. این روبات در واقع یک وب‌کم قابل حرکت و کنترل است. Rovio مجهز به سیستم GPS بوده و از تکنولوژی Wi-Fi بهره می‌برد. به این ترتیب این دستگاه امکان کنترل از طریق تمام دستگاه‌های دارای قابلیت اتصال به اینترنت مانند گوشی‌های موبایل، کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی را دارد.

رادیویی برای ناشنوایان: شرکت Harris با همکاری دانشگاه Towson یک سیستم پخش صدا راطراحی کرده است که امکان تبدیل برنامه‌های رادیویی به متن را به طور همزمان به کاربران ناشنوا می‌دهد. این سیستم قرار است از پایان سال 2008 در دسترس کاربران قرار بگیرد.

HDTV بی‌سیم: شرکت Westinghouse که در زمینه طراحی و تولید تلویزیون‌های LCD فعالیت می‌کند، تلویزیون HDTV بی‌سیم را برای اولین بار در CES2008 به نمایش گذاشت. این تلویزیون ظاهری مانند HDTVهای دیگر داشته و سیگنال‌ها را از یک فرستنده کوچک در پشت تلویزیون دریافت می‌کند.
غرفه‌های برتر در نمایشگاه CES امسال مانند هر سال غرفه‌ها و طراحی آنها هم جایگاه ویژه‌ای را به خودشان اختصاص دادند. به همین دلیل هم هر سال بهترین غرفه‌ها براساس زیبایی، تنوع و نوع طراحی‌شان انتخاب و معرفی می‌شوند.

غرفه Intel امسال به عنوان بهترین غرفه از نظر طراحی و نوع نمایش محصولات انتخاب شد. بعد از آن غرفه شرکت Disney که طراحی شبیه به کشتی «دزدان دریایی کارائیب» داشت، رتبه دوم را گرفت. نمایش تلویزیون‌های LCD در غرفه LG هم توانست توجه بسیاری از کاربران را به خودش جلب کند. غرفه شرکت Philips هم به خاطر حضور پررنگ کارشناسان و راهنمایان این شرکت، رتبه پنجم را به خودش اختصاص داد. غرفه Samsung اما یکی از بزرگ‌ترین غرفه‌های نمایشگاه امسال بود که به خاطر عرضه HDTV 82 اینچی با بیشترین وضوح تصویر (2160×3840 پیکسل)، جمعیت زیادی از بازدیدکنندگان را در خودش جا داده بود. شرکت Sharp هم در غرفه خود بارانی از تلویزیون‌های LCD سری Aquos را به نمایش گذاشته بود که نظر هر بازدیدکننده را به خودش جلب می‌کرد.

مهمان ویژه
در نمایشگاه CES امسال بسیاری از چهره‌‌های مشهور دنیای هنر هم حضور داشتند. با این همه در میان تمام چهره‌های آشنای CES2008، «مایکل داگلاس» حضور متفاوتی داشت. داگلاس این بار نه به عنوان یک بازیگر هالیوودی برنده جایزه اسکار، بلکه به عنوان سرمایه‌گذار یک شرکت تولیدکننده تلویزیون‌های با وضوح تصویر بالا یا HDTV به نام XStream HD مورد توجه همه بازدیدکنندگان قرار گرفت. با پایان نمایشگاه CES موج عرضه محصولاتی جدید در بازار محصولات مصرفی الکترونیکی شکل گرفت تا با برگزاری نمایشگاه بعدی CES در سال میلادی آینده تغییر کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد