باید نیاز و فرهنگ مورد نیاز در رابطه با اتصال و برقراری ارتباط دانشگاهها به شبکه ملی اینترنت در خود دانشگاهها ایجاد شود تا این کار ارزش هزینه کردن برای آنها را داشته باشد زیرا تا زمانی که فرهنگ آن ایجاد نشود، طبیعتا احساس نیاز هم وجود نخواهد داشت.
عبدالحمید محقق مدیرکل نگهداری و پشتیبانی فنی دیتای استان تهران در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اتصال دانشگاهها به شبکه ملی اینترنت (اینترانت) و با تاکید بر این که باید دانشگاهها فعالیت خود را در این زمینه آغاز و برنامههایشان را دیجیتالی کنند اظهار کرد: ارتباط بین دانشگاهها یکی از مباحث مهم و قابل توجه است که باید به این موضوع توجه لازم شود و دانشگاهها به بحث اتصالشان به این شبکه توجه داشته باشند زیرا با اتصال به این شبکه همه دانشگاهها میتوانند از مطالب علمی یکدیگر و از کتابخانههای هم استفاده کنند.
وی افزود: تنها حدود 14 دانشگاه در استان تهران درخواست پهنای باندشان به حدی رسیده که بتوانند از فیبرنوری استفاده کنند زیرا برای استفاده از فیبرنوری دانشگاهها باید ظرفیت قابل توجهی درخواست کنند که با استفاده از فیبرنوری طبیعتا دانشگاهها میتوانند از ارتباط قویتری با این شبکه بهرهمند شوند.
مدیرکل دیتای استان تهران درباره اعلام برخی دانشگاهها مبنی بر این که مخابرات در زمینه اتصال دانشگاهها به فیبرنوری به وعدههای خود عمل نکرده و این کار را نیمه رها کرده است، گفت: دانشگاهها در این زمینه باید تجهیزات مرتبط را دارا داشته باشند و در زمان ارائه درخواست فیبرنوری سرویسهای مورد نیازشان را نیز عنوان کنند.
وی با بیان این که در صورت اتصال دانشگاهها به این شبکه، ارتباطات قویتر شده و دانشگاهها میتوانند از محتوای علمی یکدیگر به خوبی استفاده کنند، تصریح کرد: هدف اصلی این پروژه e-learning است، بنابراین دانشگاهها باید به ایجاد محتوا و تبادل آن توجه داشته باشند و این کار همت دانشگاهها را نیاز دارد که تولید محتوا کرده و آموزش الکترونیک را در کشور راهاندازی کنند.
محقق افزود: اگر دانشگاهها بتوانند اینترانت راهاندازی و روی شبکه داخلی کشور فعالیت کنند، هزینه آن یکدهم هزینه اینترنت است و در واقع میتوان گفت که هزینه راهاندازی اینترنت در دانشگاهها تقریبا ده برابر راهاندازی شبکه ملی اینترنت برای دانشگاهها تمام میشود؛ در صورتی که متاسفانه هنوز سیستمهای مورد نیاز در این رابطه در دانشگاهها وجود ندارد و محتوای لازم نیز ایجاد نشده است.